5 vragen over elektrisch rijden aan…

Delen is lief
5 vragen over elektrisch rijden aan...

In deze categorie lees je de interviews terug van mensen met een prominente rol in de wereld van elektrisch vervoer. Door middel van vijf korte vragen vragen wij hen naar hun mening en visie op elektrisch rijden in Nederland.

rutger de croon_online

Rutger de Croon

Bedrijfsnaam: E-PACT
Functie: Directeur

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?
Steeds vaker wel ja. Elektrisch rijden is een geweldige ervaring, het comfort ten opzichte van een plofauto is een genot. Het “gezoef” over de weg kan ik iedereen aanraden. Neem daarbij dat het ontbreken van motorgeluid erg prettig is als je met elkaar in gesprek bent. Zelfs de grootste criticasters ontkennen dit niet.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?
Elektrisch rijden zie je natuurlijk vooral bij leaserijders maar inmiddels is er een steeds groter aanbod van betaalbare elektrische auto’s die al dan niet met behulp van de aankoopsubsidie vanuit het Rijk ook interessant is voor de particuliere rijder. Ik durf wel te stellen dat voor 90% van de automobilisten binnen nu en 5 jaar elektrisch rijden een logische en interessante volgende stap is.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?
Je ziet dat er onder  automobilisten een soort van drempelvrees is om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Dat heeft veelal te maken met gebrek aan kennis t.a.v. de actieradius van een EV en het laden van de EV. Ontwikkelingen op het gebied van de batterij zijn erg belangrijk zodat er voldoende vertrouwen is in de actieradius. Tegelijkertijd zijn we er soms onvoldoende bewust van dat we met elkaar gemiddeld zo’n 35 km per dag rijden en een enorme actieradius niet nodig is.

Er zijn veel misverstanden over het snelladen, het regulier laden, , het is belangrijk dat kennis rondom het laden breed gedeeld wordt. De laadsnelheid van een auto is niet alleen afhankelijk van de auto maar ook van de laadpaal, de stekker, de kabel en de aansluiting. Dit wordt nog weleens vergeten waardoor er verkeerde verwachtingen ontstaan bij het aankopen van een EV met betrekking tot de laadduur.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?
Kijkend naar de beschikbare informatie dan denk ik dat er online eerder te veel dan te weinig informatie te vinden is. Gelukkig zie je steeds platformen waar informatie over EV gebundeld wordt zoals deze website. De veelheid aan informatie maakt het er niet altijd makkelijker op om daadwerkelijk de stap naar EV te zetten.

Met Stichting E-PACT ondersteunen we bedrijven en hun medewerkers in de transitie naar elektrisch rijden. Zo hebben we met E-PACT bijvoorbeeld de E-Autokeuzehulp in samenwerking met Enpuls ontwikkeld om automobilisten te helpen bij het kiezen van de juiste EV. Voor werkgevers is er dan weer de EV-Scan. Deze geeft bijvoorbeeld inzicht in de benodigde laadinfra bij het kantoor zodat je als medewerker altijd met een gevulde batterij weer naar huis kan.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?
Mijn belangrijkste boodschap is dat je voor jezelf als eerste inzicht moet hebben in jouw rittenpatronen. Hoeveel km rijd je ? Zitten er verre uitstapjes tussen of is het dagelijks hetzelfde? Wat zijn de locaties waar je heen rijdt? Dat inzicht bepaalt namelijk in grote mate de benodigde actieradius, de grootte van de batterij en type EV maar ook de benodigde laadsnelheid en het type laadpunt dat je straks mogelijk thuis wil installeren of onderweg nodig hebt. Met dat inzicht weet je vervolgens hoe jij de overstap naar elektrisch het beste kunt maken.

rutger de croon_online

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Rutger de Croon

Matthijs-Sienot-elektrisch-rijden

Matthijs Sienot

Bedrijfsnaam: D66
Functie: Tweede kamerlid D66

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?
Een elektrische auto is voor bijna iedere automobilist interessant. Het wordt steeds goedkoper en makkelijker. Dat komt onder andere omdat er steeds meer keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig. Er komen steeds meer nieuwe betaalbaardere modellen beschikbaar onder de 30 of 40 duizend euro. De actieradius van deze modellen wordt steeds groter en het aantal laadpalen wordt met de week groter. Straks zijn er ook betaalbare tweedehands elektrische auto’s. En veel mensen willen direct bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot en meedoen aan de overstap naar schoon vervoer.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?
We zijn nu een aantal jaar verder en de meeste fabrikanten hebben zich ontwikkeld op het gebied van elektrische mobiliteit. Vooral voor mensen die veel rijden is het aantrekkelijk, want opladen is aanzienlijk goedkoper dan de gemiddelde tankbeurt. Daarnaast wordt het voor de particulier ook steeds makkelijker om een elektrische auto aan te schaffen, waar dat in het verleden vooral mogelijk was voor de zakelijke markt. Zo heeft D66 zich al jaren ingezet voor aanschafsubsidies op elektrische auto’s en met resultaat; want vanaf deze zomer heeft D66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven een aankoopsubsidie van €4000.- gerealiseerd op een nieuwe elektrische auto en € 2000,- op een gebruikt model. Nederland wordt internationaal gezien als een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Samen met Noorwegen, IJsland, Zweden en China behoorde Nederland in 2018 tot de 5 landen in de wereld waar elektrische personenauto’s meer dan 1% van de totale vloot uitmaken. En op het gebied van laadinfrastructuur is er geen ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als Nederland. En wat D66 betreft blijven we daarin vooroplopen!

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?
Om echt iedereen elektrisch te kunnen laten rijden, moeten er nog een flink aantal dingen gebeuren. De laadinfrastructuur moet verder worden uitgebreid, zodat je thuis, op je werk, bij het restaurant noem maar op je auto kan opladen. D66 maakt zich daarom hard voor de uitbreiding van de laadcapaciteit, denk hierbij aan het beschikbaar maken van snelladers en het stimuleren van Slim Laden in Nederland. Daarnaast moet de netcapaciteit in veel gebieden worden uitgebreid, omdat elektrische voertuigen veel energiecapaciteit van het net vragen.
Voor de consument moet elektrisch rijden aanzienlijk aantrekkelijker worden dan de andere alternatieven, bijvoorbeeld door het vergroten van de actieradius bij de goedkopere modellen. Het stimuleren van de aanschaf is ook een taak voor de overheid door de bijtelling op deze modellen te verlagen en de aanschaf- en motorrijtuigenbelastingen niet te verhogen na 2025. In Nederland zijn de kansen er om de omslag naar elektrisch rijden voor iedereen te verwezenlijken. In andere delen van de wereld waar de afstanden groter en infrastructuur slechter zijn, moet er nog veel ontwikkeld worden voor iedereen daadwerkelijk elektrisch kan rijden.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?
Voor de geïnteresseerden onder ons is er zeker voldoende informatie te vinden over elektrisch rijden. Het is echter belangrijk om de juiste informatie te vinden, want het kan soms nogal overweldigend zijn als iemand zich er echt in gaat verdiepen. Op het gebied van praktische informatie voor mensen die minder thuis zijn in het elektrisch rijden, kan er nog een inhaalslag worden gemaakt. Veel mensen weten namelijk niet direct wat alle mogelijkheden zijn tot ze er echt naar gaan zoeken. Daarom is het goed dat er initiatieven zijn zoals Elektrisch Ryden en wat D66 betreft kan dat nog meer. Wanneer deze groep weet op hoeveel plekken er geladen kan worden, kan berekenen hoeveel goedkoper onderhoud aan een elektrische auto is, hoeveel ze besparen op brandstofkosten en op welke manieren ze thuis kunnen laden, zullen veel mensen de stap naar elektrisch rijden sneller zetten.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?
Maak een proefrit! De eerste keer dat je “gas” geeft in een elektrische auto zal je niet snel vergeten. Elektrische auto’s zijn ook comfortabeler en stil. Verdiep je daarna in de actieradius en de prijzen van de verschillende modellen en kijk welke auto bij je past. Rijd je bijvoorbeeld heel veel of vooral kortere stukken? Kijk vervolgens in de buurt waar je de auto makkelijk op kunt laden. Zijn er laadpalen in de buurt van je werk of huis? En zijn er snellaadpalen in de buurt van dichtbij zijnde tankstations? Als je dit voor jezelf op een rijtje hebt, kun je weloverwogen de stap naar elektrisch rijden zetten en het fossiele tijdperk gedag zeggen.

Matthijs-Sienot-elektrisch-rijden

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Matthijs Sienot

Willem Knol

Bedrijfsnaam: Over Morgen
Functie: Adviseur Duurzame Mobiliteit

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

Natuurlijk! Misschien nu nog niet, want het aanbod van geschikte en betaalbare voertuigen moet nog groeien. Uiteindelijk is het rijden voor iedereen comfortabeler en waarschijnlijk ook goedkoper.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

Op dit moment voornamelijk voor de zakelijke rijder, omdat dat financieel aantrekkelijk is. Wat betreft actieradius en oplaadmogelijkheden denk ik dat er voor ieder wat wils te krijgen is.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

Er moet meer laadinfrastructuur komen. Zowel snel als regulier. Laden mag nooit een drempel zijn om elektrisch te gaan rijden.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Er is veel te vinden, maar je moet wel weten waar je op moet letten. Ik vind dat de laadmogelijkheden nog erg onderbelicht zijn. Voor het gebruik van de auto maakt het nogal uit of er bijvoorbeeld een 1- of 3-fase laadmogelijkheid geboden wordt.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Verdiep je naast de actieradius en prijs, goed in de laadmogelijkheden. Als je veel onderweg bent, maar ook regelmatig even stil staat voor bijvoorbeeld een afspraak, kun je dan even bijladen. Je hebt dan misschien helemaal niet zo’n grote actieradius nodig, maar wel de mogelijkheid om snel te kunnen laden op reguliere laadpalen.

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Willem Knol

Jaap_Burger

Jaap Burger

Bedrijfsnaam: Watture
Functie: Adviseur EV

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

Ja, het rijgemak is ongeëvenaard. De grootste belemmering zit denk ik nog tussen de oren. Er zijn vandaag elektrische auto’s in diverse smaken en prijsklassen.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

Hoe meer kilometers je maakt, hoe interessanter. Rijden op stroom is een stuk voordeliger dan rijden op fossiele brandstof. Tweedehands is er ook al best wat aanbod, bijvoorbeeld in het buitenland. De private lease-aanbiedingen voor elektrische auto’s zijn inmiddels ook prima geprijsd en zullen hopelijk met de nieuwe subsidie van de overheid nog aantrekkelijker worden.

Rijd je heel weinig én heb je veel ruimte nodig, bijvoorbeeld een grote familieauto voor af en toe een weekend weg, dan kun je misschien beter nog even wachten.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

Het mag allemaal nog wel veel makkelijker: eenvoudigere vergelijking van kosten, het makkelijker maken om eens uit te proberen, en ook makkelijker maken om te laden, zonder allerlei ingewikkelde tijdsbeperkingen of prijsformules. Bijvoorbeeld door gewoon te kunnen betalen met je bankpas. En natuurlijk op veel meer plekken. Een laadpunt thuis is soms ook nog best lastig en of duur, daar kan ook nog veel in verbeterd worden. Terwijl er niets zo mooi is als straks op je eigen zonnestroom te kunnen rijden!

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Eerlijke informatie over kosten en het bereik van de accu, hoe kom ik aan een laadpunt thuis? Mensen moeten de vraag ‘is het iets voor mij?’ beantwoorden, daarvoor is andere informatie nodig dan wat je gebruikelijk vindt. Elke week is er wel een nieuwe auto-aankondiging of technische doorbraak bij accu’s te melden – maar dat is niet wat er nodig is om die vraag te beantwoorden.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Ga het eens uitproberen, vraag een familielid, vriend of buur die elektrisch rijdt of je het eens uit mag proberen. Maak daarna eens een rekensommetje met je huidige kosten. Als laatste stap kun je eens bij autodealers verschillende merken uitproberen – en ook elektrische deelauto’s zijn er steeds vaker – misschien ook wel in jouw buurt? Hoe lang wil je nog door blijven rijden met je huidige auto? Het is misschien je laatste auto op fossiele brandstof – als je eenmaal met die gedachte rondrijdt, ga je de mogelijkheden zien.

Jaap_Burger

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Jaap Burger

maarten-van-biezen

Maarten van Biezen

Bedrijfsnaam: Vereniging Elektrisch Rijders (VER)
Functie: Bestuurslid

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

Een elektrische auto rijdt fijner; stiller met meer power. De totale kosten zijn lager dan van een brandstofauto. En een elektrische auto is veel schoner en zuiniger. Maar zoek je een betaalbare familieauto die een caravan kan trekken, of een goedkope gebruikte elektrische auto met meer dan 300 km bereik, dan is er nauwelijks iets beschikbaar. Maar ook dit verandert snel. De hele auto-industrie stapt over naar elektrisch. Niet alleen omdat dit moet vanwege het klimaat. Vooral ook omdat het straks veel goedkoper is om een elektrische auto te produceren dan een brandstofauto. Het is een kwestie van tijd dat iedereen elektrisch rijdt.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

Er zijn nu elektrische auto’s beschikbaar voor bijna iedere doelgroep. Voor de veelrijder. Er zijn steeds meer modellen te koop met ruim 400 kilometer bereik en steeds meer supersnelladers die in een paar minuten 100 kilometer bijladen. Voor mensen met een klein budget. Er zijn en komen nu ook nieuwe elektrische auto’s beschikbaar rond de €20.000. En het aanbod gebruikte EV’s onder de €15.000 groeit sterk. De aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s maakt dat een elektrische auto voor steeds meer mensen interessant wordt. Elektrische auto’s zijn in aanschaf vaak duurder, maar in gebruik goedkoper. Lease kan dan aantrekkelijk zijn, ook voor de particulier.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

Een veel ruimer en betaalbaar aanbod van gebruikte elektrische auto’s met voldoende actieradius. Daarnaast vindt VER dat gemeenten een “laadpaalgarantie” moeten afgeven (ongeacht waar je woont kan je rekenen op nabije laadinfrastructuur) en dat autobedrijven een bij gebuikte elektrische auto’s moeten laten weten wat de staat van de batterij is. Bovendien is het natuurlijk goed dat rijksoverheid en gemeenten de aanschaf van elektrische auto’s tijdelijk ondersteunen.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Er is heel veel informatie te vinden over elektrisch rijden; feiten en fabels. Vanuit de Vereniging Elektrische Rijders (VER) helpen we mensen op weg met elektrisch rijden, zijn we de stem voor de elektrische rijders (belangenbehartiging) en zijn we een ontmoetingsplaats voor elektrische rijders. Onze helpdesk beantwoordt per dag meerdere vragen van mensen. We geven trainingen aan beginnende en gevorderde EVrijders. De beste ambassadeur van elektrisch rijden is de elektrische rijder zelf. Die helpt je zonder belang. Je ontmoet ze bij bijeenkomsten van de VER en online via de zeer actieve Facebook pagina’s.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Maak eens een proefritje met een elektrische auto en vraag eens naar de ervaringen van iemand die al elektrisch rijdt. Word (gratis) lid van de Vereniging Elektrische Rijders!

maarten-van-biezen

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Maarten van Biezen

Olof van der Gaag

Bedrijfsnaam: NVDE
Functie: Directeur

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

Uiteindelijk zal een elektrische auto voor iedereen interessant zijn. Elektrisch rijden is comfortabeler, schoner en binnenkort ook betaalbaarder dan een auto met een uitlaat.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

Technisch is elektrisch rijden nu al voor iedereen mogelijk. Er zijn volop elektrische auto’s die een flinke afstand kunnen halen zonder te laden. De meeste ritjes zijn kort dus voor 90% van de ritten is er sowieso geen probleem, maar steeds meer auto’s komen verder dan 300 kilometer. Bovendien komen er steeds meer laadpunten in de wijk, op het werk, bij winkels etc. En het aantal snellaadstations neemt snel toe en het laden gaat daar steeds sneller. Zo kun je tijdens een kop koffie of bezoek aan het toilet weer voldoende bijladen om zonder stress naar huis te rijden. Voor leaserijders is elektrisch rijden ook financieel aantrekkelijk, dankzij belastingvoordelen. Voor particuliere rijders die voor een nieuwe auto willen kiezen, kan private lease interessant zijn. Een elektrische auto is duurder in de aanschaf en goedkoper in het gebruik en met private lease voorkom je dat een groot bedrag moet zien te financieren. Ik heb dit ook zelf een half jaar geleden gedaan. De meeste Nederlanders kiezen privé niet voor een nieuwe auto maar voor tweedehands. Gelukkig komen er nu ook tweedehands elektrische auto’s op de markt, die beter betaalbaar zijn. Per 1 juli komt er bovendien een subsidie voor particulieren die nieuw of tweedehands voor elektrisch kiezen. Dat maakt elektrisch rijden nog beter bereikbaar.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

Het is belangrijk dat elektrisch rijden consequent goedkoper is dan fossiel rijden. Die ontwikkeling komt deels uit de markt (elektrisch wordt goedkoper) maar vraagt ook om beleid van de overheid. Uiteindelijk zal het steeds moeilijker en duurder worden om diesel of benzine te rijden. De tweede grote voorwaarde is dat je ver genoeg kunt rijden en dat je goed kunt opladen. De ontwikkeling is positief, maar de infrastructuur voor laden, is nog lang niet compleet genoeg voor miljoenen elektrische auto’s. Daarom moeten er vele laadpunten en snellaadstations bij worden gebouwd. Ten derde zal elektrisch rijden ‘gewoner’ moeten worden. Mensen schrikken ook terug voor dingen die ze niet kennen. Ik verwacht dat elektrisch rijden aanstekelijk werkt: hoe meer mensen je kent die elektrisch rijden, hoe makkelijker mensen zelf ook de overstap zullen maken. Wanneer je bij familie of vrienden hebt ervaren dat het prima werkt en comfortabel is, verlaagt dat de drempel. Het is ook belangrijk dat elektrisch rijden ook in andere opzichten normaal wordt gemaakt: bijvoorbeeld met duidelijke bordjes langs de snelweg waar je kunt zien waar je kunt laden en met goede voorzieningen bij snellaadstations.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Er is veel informatie maar er circuleert ook veel onzin, met onterechte schrikbeelden. Het is dus belangrijk dat er duidelijke en betrouwbare informatie is van partijen die weten waar ze het over hebben.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Ik zou iedereen aanraden om het eens te gaan proberen. Door daadwerkelijk eens elektrisch te gaan rijden, ervaar je de voordelen.

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Olof van der Gaag

bjorn sawilla

Björn Sawilla

Bedrijfsnaam: Natuur & Milieu
Functie: Product Manager Innovation

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

De transitie van fossiele auto’s naar elektrische auto’s is in Nederland in volle gang. Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden. In 2030 moet elke nieuwe auto die in Nederland wordt verkocht elektrisch zijn. Dat hebben we zo afgesproken in het regeerakkoord. Door de daling in aanschafkosten en de lagere gebruikskosten voor elektrische auto’s is de verwachting dat het rijden in een elektrische auto’s vanaf 2021/2022 per saldo voor velen goedkoper wordt dan het rijden in een nieuwe fossiele auto. Ook al wordt elektrisch rijden binnen de komende tien jaar het ‘nieuwe normaal’ de elektrische auto is volgens Natuur & Milieu maar een onderdeel van onze toekomstige mobiliteit. Het openbaar vervoer, fietsen, en deelvervoersmiddelen gaan voor ons allemaal in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen. Dit is belangrijk om ons land leefbaar te houden.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

In de afgelopen jaren werden de meeste elektrische auto’s aangeschaft voor de zakelijke markt. Dit kwam door de nog relatief hoge kosten en beperkte beschikbaarheid van auto types die interessant zijn voor de particuliere markt. Dit zal de komende tijd snel veranderen. Veel autofabrikanten brengen betaalbare elektrische auto’s op de markt en via de zakelijke markt komt een groot aantal tweedehands EV’s beschikbaar. Ook komt er per 1juli een aanschafsubsidieregeling voor particulieren. Hierdoor wordt elektrisch rijden voor meer particuliere rijders een betaalbare optie.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

Nederlanders leggen relatief korte afstanden af en dat maakt ons land geschikt voor elektrische auto’s. Mede hierdoor is Nederland is één van de koplopers op het gebied van elektrisch rijden. Binnen Europa staat Nederland op de tweede plek met het aandeel elektrische auto’s in het totale wagenpark. In 2019 was 13.7 % van de nieuwe auto’s die werden aangeschaft elektrisch. Alleen Noorwegen heeft een hoger percentage elektrische auto’s. Een belangrijke voorwaarde is dat er in alle segmenten voldoende aanbod is van betaalbare auto’s. Hierin spelen de Europese wetgeving en Nederlandse maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren een belangrijke rol. Verder is het belangrijk om te zorgen voor voldoende laadpalen in het hele land.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Er is een breed spectrum aan informatie beschikbaar voor de geïnteresseerde elektrische rijder. Wel is het belangrijk om de juiste bronnen te raadplegen die betrouwbare informatie aanbieden. Laatste ontwikkelingen rond elektrisch rijden zijn te vinden op de site Nederland Elektrisch. Zoals voor alle onderwerpen zijn er ook op het gebied van elektrisch rijden veel mythes. Over hoe klimaatvriendelijk ze nu werkelijk zijn, dat de subsidies alleen bij rijke mensen terecht komen, of dat we beter kunnen wachten op waterstofauto’s.  Om deze mythes te ontkrachten hebben wij bij Natuur & Milieu een aantal animaties gemaakt, die te vinden zijn op onze site. En voor de zakelijke rijder hebben wij met ons project Road to Zero een EV Routekaart ontwikkeld, een stappenplan voor het elektrificeren van het zakelijke wagenpark.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Ook al wordt er veel geschreven en gesproken over elektrisch rijden, het belangrijkste is om het zelf eens te proberen. Daarom heeft Natuur & Milieu een initiatief gestart met elektrische deelauto’s. En als dit initiatief nog niet actief is in jouw buurt, maak dan kennis met elektrisch rijden via één van de vele deelauto-initiatieven, of vraag een proefrit aan een collega of een vriend die elektrisch rijdt. De meeste mensen die een keer elektrisch hebben gereden willen niet meer terug in een fossiele auto

bjorn sawilla

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Björn Sawilla

Maarten Hachmang

Maarten Hachmang

Bedrijfsnaam: evXperts / LaadpasTop10.nl
Functie: Directeur

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

Het is niet alleen interessant, het is noodzakelijk. Waarom? Het is is de snelste en meest duurzame weg naar een wereld zonder uitlaatgassen of afhankelijkheid van olie uit landen met dubieuze regimes. Hoe sneller we de omschakeling maken hoe beter de luchtkwaliteit en hoe minder co2 uitstoot met bijbehorende desastreuse gevolgen.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

Het hangt een beetje van je budget af. In principe voor iedereen dus, maar als je een kleine beurs hebt en dagelijks grote afstanden af moet leggen kijk dan eens naar lease. Er zijn al diverse merken die de 350/400km actieradius aanbieden voor een redelijke prijs. De kosten voor brandstof liggen ongeveer 3x zo hoog dan de kosten die je voor elektriciteit uitgeeft voor dezelfde km’s. Neem dat in je berekening mee, want die komen er bij brandstof-lease altijd nog bij.

Heb je wél de mogelijkheid tot aanschaf dan is vrijwel elke elektrische auto binnen een jaar of vier qua kosten break-even met een vergelijkbaar brandstofmodel dus voor de kosten hoef je het zeker niet te laten. Je kunt op www.iselektrischgoedkoper.nl voor jezelf gemakkelijk uitrekenen wanneer het voor jou interessant is.

Er is één uitzondering, mensen die een aanhanger of caravan bezitten, voor hen is de keuze vooralsnog wat beperkt, maar gelukkig komt hier snel verandering in.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

De batterijprijzen moeten nog wat verder dalen waardoor de aanschafprijs ook lager wordt. De productie en verkoop van nieuwe brandstofauto’s mag wat mij betreft direct worden verboden en ontmoedigd. Het kabinet kan meer voordelen voor EV’s introduceren om nog wat extra te prikkelen.

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Ja, alleen kan het in het begin nogal overweldigend zijn, er is erg veel informatie om jezelf in te verliezen.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Kom een keer naar mijn training ‘EV voor groentjes’ . In 3 uurtjes spijkeren we je dan bij met alle nieuwe regeltjes; op de weg, bij parkeren/laden, fiscaal, verkeersborden, alles over hoe laden in de praktijk gaat en wat erbij komt kijken als je bijvoorbeeld thuis een laadpunt wilt installeren. Lukt dat niet, maak dan eens een proefrit en ervaar het zelf. Liefst een paar dagen om er een goed gevoel bij te krijgen. Beter nog, ruil een keer voor 14 dagen van auto met iemand in je omgeving die al elektrisch rijdt. Zien is geloven!

Maarten Hachmang

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Maarten Hachmang

jan rooderkerk

Jan Rooderkerk

Bedrijfsnaam: EV Coöperatie U.A.
Functie: Voorzitter EV Coöperatie

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?

Hoe graag ik ook ja zou antwoorden, het antwoord is nee. Voor veel particulieren blijft een EV ook na subsidies onbereikbaar en voor een behoorlijke groep particulieren en zakelijke rijders blijft de actieradius en het gebrek aan trekvermogen doorslaggevend om nog niet voor een EV te kiezen.

Vraag 2: Voor wie is elektrisch rijden mogelijk?

Voor een sterk groeiende groep particulieren en zakelijke rijders zonder aanhanger en met niet teveel dagelijkse kilometers en goede laadmogelijkheden in de buurt.

Vraag 3: Wat moet er nog gebeuren voordat iedereen elektrisch rijdt?

Meer laders, meer betaalbare auto’s, meer betaalbare auto’s met een grotere actieradius en een trekhaak voor een aanhanger

Vraag 4: Vind je dat er voldoende informatie over elektrisch rijden te vinden is?

Begint te komen, nog niet altijd makkelijk genoeg voor geïnteresseerden te vinden en te weinig kennis van zaken en enthousiasme in de autobranche, maar in dat alles komt verbetering.

Vraag 5: Wat is je boodschap voor de automobilist van vandaag, die nog maar weinig weet van elektrisch rijden?

Zoek goed op internet, want er is volop info te vinden, vraag om je heen, ga proefrijden en laat je verleiden.

jan rooderkerk

Vraag 1: Is een elektrische auto interessant voor iedere automobilist?...

Jan Rooderkerk

Elektrisch Ryden
Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0