Veelgestelde vragen

Geen enkel probleem. Er zijn op dit moment al meer dan 66-duizend publieke laadpunten en ruim 3200 snellaadstations. En er komen er iedere maand meer bij. Ontdek hier waar je bij jou in de buurt kunt laden.

Nope. Dat is niet zo. Een elektrische auto stoot geen CO2, stikstof of fijnstof uit. Ook als je kijkt naar het gehele productieproces van de auto en stroom is een EV nog steeds milieuvriendelijker. Er zijn ook wat onderzoeken gedaan, waaruit bleek dat een diesel of benzine beter is voor het  milieu dan een elektrisch auto, maar dezen zijn allen inmiddels wetenschappelijk weerlegd. Hoe schoon zijn elektrische auto’s eigenlijk.

Dat verschilt per auto. Maar in ieder geval minder dan de fabrikant belooft, dat is zeker. Alleen als je met een slakkengangetje van A naar B verplaatst zou je wel eens meer kunnen rijden dan beloofd. Het weer en je rijgedrag zijn van grote invloed op je ‘range’, de afstand die je kunt rijden. Trek je hard op, rijd je graag 130 + dan zul je veel minder ver komen. Tegelijk is de actieradius van elektrische auto’s ruimt voldoende voor de gemiddelde automobilist.

Onbekend maakt onbemind. Dat geldt ook voor de elektrische auto. Mensen zijn vaak bang dat ze niet op plek van bestemming arriveren, omdat de batterij leeg is. Een benzinestation zie je om de paar kilometer, maar een laadpaal valt minder op.

Feit 1: De gemiddelde auto staat 90 % van de dag stil. Tijd zat om op te laden dus
Feit 2: De gemiddelde Nederlander rijdt zo’n 30 kilometer naar haar/zijn werk en weer terug. Dat is zelfs met een kleine 1e generatie elektrische auto prima te doen. Natuurlijk is het even wennen in het begin, maar de batterij geeft duidelijk aan wanneer deze moet worden opgeladen en er zijn laadpalen genoeg in Nederland. En na een maandje weet je precies wanneer en waar je kunt opladen. De verschillen zijn per provincie best groot.

Niet altijd nee, maar je hebt daar zelf wel invloed op natuurlijk. Heb je een eigen laadpunt,, dan kun je thuis zorgen voor groene stroom en groen laden.
Helaas is het aanbod duurzame -groene- stroom in Nederland nog te laag om het hele land te voorzien van schone energie. Dat betekent dat je nu nog regelmatig grijze stroom in je batterij stopt. Dat is hartstikke jammer, maar nog steeds beter dan fossiele brandstoffen. Ook zijn er aanbieders van laadpunten die wel groene stroom aanbieden. Daar kun je op selecteren. Maar hopelijk is binnen enkele jaren alle stroom schoon.

Wellicht ook ja. Maar er is niet één oplossing. De kans dat waterstof deel uitmaakt van onze klimaatambities is best groot. Maar dat betekent niet dat alle auto’s op waterstof gaan rijden. De industrie zet vooral in op batterij-auto’s. De infrastructuur is daar ook op ingericht. Er zijn nauwelijks waterstofstations, het barst van de laadpalen.

Het nadeel van waterstof is dat er enorm veel energie wordt verloren met het omzetten naar waterstof. Je zult dan tot drie keer zoveel zonne- en windenergie moeten opwekken om evenveel kilometers te kunnen rijden. Aan de andere kant kunnen we wel weer overtollige energie opslaan in waterstof en wordt er gekeken naar vrachtvervoer en scheepvaart en zelfs naar het gebruik van waterstof als vervanging van aardgas.

Ja dat kan. Zeker in Europa lukt het altijd wel op elektrisch op vakantie te gaan. Of het ideaal is, dat hangt enorm van de afstand en je persoonlijke situatie af. Het scheelt nogal of je actieradius 150 of 450 kilometer is en of  je alleen in de auto zit of met drie kinderen op de achterbank. Wij vinden het in ieder geval niet in alle gevallen een goed idee. Let bovendien ook op de grote prijsverschillen in Europa. 

Elektrisch Ryden
Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0