Alles over tweedehands elektrische auto’s in Nederland

Delen is lief

In dit blog lees je alles over tweedehands elektrische auto’s in Nederland

jorma-elektrisch-ryden

Jorma, eigenaar van de website ofof.nl

Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg in Nederland. Maar niet iedereen wil of kan een nieuwe elektrische auto kopen of leasen. Kun je eigenlijk al een fatsoenlijke tweedehands elektrische auto kopen. Wij interviewden Jorma de Ronde, eigenaar van ofof.nl, een website voor elektrische occasions.

Zijn er tweedehands elektrische auto’s beschikbaar?

Jazeker. Het is wel zo dat de keuze nog niet zo groot is als bij ‘gewone’ auto’s doordat er nog niet zo lang elektrische auto’s op de markt zijn. Eind 2017 waren er in totaal iets meer dan 20.000 elektrische auto’s in Nederland. Een deel daarvan wordt naar het buitenland geëxporteerd, maar een deel komt weer terug op de Nederlandse markt.

In 2018 waren dat er al bijna 45.000 en eind 2019 meer dan 105.000. Die groei zullen we ook op de occasion markt gaan zien is mijn verwachting.

Op dit moment zijn er in totaal rond de 3.000 elektrische occasions op de Nederlandse markt. Dat is weinig (1,5%) als je het vergelijkt met een totaal aanbod van meer dan 200.000 occasions. Er is dus inderdaad minder keuze, maar toch zijn er 17 modellen met meer dan 50 occasions beschikbaar.

Wat is het aanbod dan nu concreet?

Op dit moment zijn er in totaal rond de 3.000 elektrische occasions op de Nederlandse markt. Dat is weinig (1,5%) als je het vergelijkt met een totaal aanbod van meer dan 200.000 occasions. Er is dus inderdaad minder keuze, maar toch zijn er 17 modellen met meer dan  Een overzicht

  • Renault Zoe ~500
  • Nissan Leaf  ~500
  • BMW I3 >300
  • Hyundai Ioniq   >200
  • Volkswagen e-Golf >200
  • Tesla Model S >200

De prijzen lopen van rond de €10.000 voor bijvoorbeeld een ouder model Nissan Leaf tot boven de €200.000 voor een Porsche Taycan sportwagen.

Wat kun je zeggen over de kwaliteit van de elektrische occasions en de batterijen?

Dat is moeilijk in één zin te zeggen. Over het algemeen houden de batterijen het eigenlijk heel goed vol, zelfs beter dan vooraf gedacht. Uit een recente analyse van 6.000 elektrische lease auto’s bleek er gemiddeld 10% van de accucapaciteit verloren te gaan na 5 jaar.
Kort door de bocht zou je dan kunnen zeggen dat het bereik van de auto ook met 10% gedaald is. Dus als de auto nieuw 200 km bereik had, dan zou dat na 5 jaar nog 180 km zijn.

Daarbij moet wel worden gezegd dat de batterij degradatie ook afhangt van hoe vaak de auto geladen is, en aan welke temperaturen de auto is blootgesteld. Hoge temperaturen zijn niet goed voor de batterij. De studie is uitgevoerd in de VS waar het warmer is en er meestal ook langere afstanden worden gereden dan hier in Nederland, dus goede kans dat de batterijen het hier wat beter volhouden.

Kom je wel ver genoeg met zo’n tweedehands elektrische auto of is het alleen geschikt voor boodschappen en stadsritjes?

Dat is een goede vraag, maar dat hangt erg af van het model dat je kiest. Veel mensen staren zich een beetje blind op het bereik, maar bedenk goed dat de gemiddelde woon-werkafstand rond de 25 km ligt. Heen-en-weer kom je op 50 km, dus als je thuis kunt laden  is je bereik al snel voldoende. Heb je vaak langere ritten of wil je met de auto op vakantie dan is het wel aan te raden om voor minimaal 300 km actieradius te gaan.

Zijn tweedehands elektrische auto’s niet te duur in vergelijking met een tweedehands benzine of diesel?

Dat is maar helemaal hoe je het bekijkt. Elektrische auto’s zijn een stuk goedkoper in het gebruik. Je betaalt immers geen wegenbelasting en stroom kost ongeveer een derde van  benzine. Ook zijn de onderhoudskosten veel lager, want een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en geen complexe verbrandingsmotor.
Wat betreft de aanschaf is een elektrische auto (nog) duurder, het hangt dan van je gebruik af of je dat verschil in aanschafkosten eruit haalt.

Als je die auto dan weer doorverkoopt, kun je die dan nog doorverkopen en is er dan nog resterende waarde?

De restwaarde is natuurlijk wel heel belangrijk, want deze bepaalt voor een groot deel de werkelijke kosten die je maakt. Als je een elektrische occasion voor €20.000 koopt, en deze 2 jaar later weer verkoopt voor €15.000, dan heeft de auto je uiteindelijk €5.000 / 24 = €208 per maand gekost. Het is voor mij echt koffiedik kijken om hier een voorspelling over te doen. Maar hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden over benzine auto’s: als straks iedereen elektrisch gaat rijden, raak je dan je oude benzine bak dan nog wel kwijt?
Alles zal afhangen van hoe snel de transitie plaats gaat vinden en met wat voor nieuwe elektrische modellen de fabrikanten gaan komen.

Hoe kom je tot een goede keuze voor een elektrische occasion?

In mijn ogen zijn de twee belangrijkste dingen waar je aan moet denken:

  1. Hoe wil ik de auto gaan gebruiken en wat voor range heb ik daarvoor minimaal nodig?
  2. Wat is mijn laadsituatie in de buurt? Kun je een eigen laadpaal plaatsen, zijn er veel publieke laadpalen in de buurt, en hoe zit het met snelladers?

Als je het antwoord op die vragen hebt kun je gericht gaan zoeken. Daarna komen uiteraard alle andere zaken aan bod die bij elke auto aankoop gelden: wat is mijn budget, vind ik de auto mooi, is de auto groot genoeg, etc.

Waar vind je een goede tweedehands elektrische auto?

Op bekende occasion sites zoals AutoTrack en AutoScout24 kun je filteren op elektrische modellen. Helaas kun je daar niet zoeken op kenmerken die specifiek voor elektrische auto’s gelden, zoals bijvoorbeeld het bereik.
Daarom heb ik op ofof.nl een portal voor elektrische occasions opgezet waar je wél op zaken als bereik en snellaadvermogen kunt zoeken.

Waar je rekening mee moet houden is dat er vaak een beetje wordt gesjoemeld met de prijs. Zo wordt vaak de prijs exclusief btw getoond, dat is voor ondernemers prima, maar voor particulieren een beetje misleidend. Ook wordt de subsidie op elektrische occasions al in de prijs verwerkt (iedere particulier die een elektrische occasion koopt krijgt €2.000 subsidie op de aanschafprijs). Verder geldt voor de Renault Zoe dat niet altijd wordt vermeld dat deze zonder accu wordt verkocht, maar dat je die apart moet huren van Renault.

Ofof.nl probeert deze trucjes zoveel mogelijk te detecteren zodat je een eerlijk overzicht krijgt, maar let altijd goed op en lees alle details van de advertentie door.

Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst van de tweedehands automarkt?

Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld, maar ik ben er 100% van overtuigd dat op korte termijn iedereen elektrisch gaat rijden. De afgelopen jaren hebben we een enorme groei gezien, en die groei verwacht ik ook op de elektrische occasion markt. Wel met een vertraging van 3-5 jaar, want vaak worden de auto’s als leaseauto ingezet en daarna verkocht.

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat elektrisch rijden echt voor iedereen bereikbaar wordt. Tot die tijd blijf ik me voor ofof.nl inzetten om zoveel mogelijk mensen wegwijs te maken en te helpen bij hun keuze.

Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0