Vooroordelen en vragen over elektrisch rijden op een rij, deel 1

Delen is lief

Er wordt ontzettend veel geschreven en gezegd over de toekomst van elektrisch rijden. Vaak zijn het zinvolle goede discussies, maar even vaak wordt er veel onzin beweerd. Ook wij krijgen op onze Facebook en Twitter pagina’s veel vragen en opmerkingen. Van de kabel, naar waterstof, tot de prijs.

“Veel te veel gedoe met die kabel!”
Nee joh, dat valt reuze mee. Dat weten we uit ervaring. Zelfs als je heel kalm aan doet ben je nog geen 30 seconden bezig om je kabel aan te sluiten en de laadsessie te starten. Is ff wennen, maar dan is het net als je parkeer-app aanzetten.

“Elektrisch rijden is alleen voor de leaserijders, want privé toch veel te duur!”
Autorijden is zeker niet goedkoop en een elektrische auto is ook nog eens duurder dan een traditionele auto. Wel komen er steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt. Toch rijden ook veel particulieren al een elektrische auto. Hoewel de aanschaf hoger is, heb je  lagere brandstofkosten en nauwelijks tot geen onderhoud. Daarnaast komt de tweedehandsmarkt ook op gang. Je ziet dat de restwaarde van een elektrische auto heel hoog blijft. Je krijgt dus ook meer geld voor je tweedehands auto.

Het klopt dat nog niet voor iedereen de ideale elektrische auto bestaat. Heb je een beperkt budget, maar rijd je iedere dag 600 kilometer voor je werk, dan lukt het nog even niet. Wil je weten wat jouw situatie is, doe dan de snelle check in onze EV-checker.

“Waar denk je dat de elektriciteit vandaan komt voor die elektrische auto’s en hoeveel energie er geproduceerd moet worden met die rot windmolens? Waterstof is de oplossing.”
Waterstof is misschien wel een deel van de oplossing ja. Maar waterstof lost het energieprobleem (nog) niet op. Sterker; waterstof is gewoon omgezette energie uit bijvoorbeeld wind, gas, kolen of zon. Het is alleen veel minder efficiënt. Tijdens het omzetten van energie naar waterstof gaat 60 tot 70 van de energie verloren. Je moet dus tot wel 3 keer zoveel energie opwekken als we alles op waterstof doen. Dan moeten er nog meer van die ‘rot windmolens’ komen. De industrie zet voornamelijk in op batterij-auto’s. De infrastructuur in Nederland is daar ook op ingericht. Er zijn nauwelijks waterstofstations, het barst van de laadpalen.

Toch liggen er kansen voor waterstof. Natuurlijk kun je  veel sneller waterstof tanken dan een batterij laden. Dat is super aantrekkelijk. En wellicht wordt waterstof in de toekomst veel  efficiënter. Het is allemaal volop in ontwikkeling. Er zijn ook al automerken die hier vol op inzetten. Met name voor zwaarder vervoer als treinen en bussen liggen er kansen voor waterstof.

Daarnaast dichten experts waterstof ook kansen toe als vervanger van aardgas om onze huizen te verwarmen en om overtollige zonne- en windenergie in op te slaan en te vervoeren. Kijk deze video van NOS op 3 met meer uitleg van waterstof.

Elektrisch Ryden
Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0