Vooroordelen en vragen over elektrisch rijden op een rij, deel 2

Delen is lief

De zin en onzin in het nieuws over elektrisch rijden
Er wordt ontzettend veel geschreven en gezegd over de toekomst van elektrisch rijden. Vaak zijn het zinvolle goede discussies, maar even vaak wordt er veel onzin beweerd. Ook wij krijgen op onze Facebook en Twitter pagina’s veel vragen en opmerkingen. Van subsidie, naar de accu’s tot de kosten voor kabels en laadpalen. We behandelen een paar vragen.

Een elektrische auto is pas na 750.000 km milieuvriendelijk. Wat denk je van die accu’s? Zeker niet milieuvriendelijk!
Natuurlijk kun je beter lekker fietsen of wandelen, dat is ook nog eens gezond. Stap je toch in de auto, dan is een elektrische auto wel degelijk veel minder slecht voor het milieu dan een benzine- of dieselauto. De berekening dat dit pas na 750.000 kilometer zou zijn bleek echt onjuist. Elektrisch rijden is zeker niet zaligmakend, maar nu wel de allerbeste keuze voor het milieu. Wij schreven er eerder dit blog over.

“Ik wil helemaal niet elektrisch rijden. Betalen jullie ook even de extra kabels en installaties voor het opladen en schadevergoedingen voor al die zieke kinderen in Congo die jullie grondstoffen moeten delven voor de accu’s?
Niet iedereen zal op korte termijn elektrisch gaan rijden. Dus het hoeft nog niet. De komende 5 jaar komen er al wel 1 miljoen elektrische rijders bij. En na 2030 mogen alleen nog zero-emissie auto’s verkocht worden.Dat betekent elektrisch of waterstof. Op termijn verdwijnen de diesel en benzineauto’s dus uit het straatbeeld. De kabels en installaties voor het opladen hoef je niet zelf te betalen. Je kunt ook gebruik maken van openbare laadpalen. Dan betaal je alleen voor het gebruik.

Of er zieke kinderen zijn in Congo door de elektrische auto is moeilijk met zekerheid vast te stellen. Wel is het zo dat de winning van grondstoffen soms gebeurt in mijnen van landen waar niet altijd even nauwkeurig wordt omgegaan met de mensenrechten. Dat is inderdaad een probleem, zoals dat eigenlijk geldt voor alle handel die bedreven wordt met bepaalde landen. Denk aan de mobiele telefoon waarmee je dit artikel wellicht leest of aan oliewinning in Nigeria waar veel problemen mee zijn.

“Het is subsidie vretende onzin.”
Of het onzin is, dat is een mening van de lezer. Maar het klopt dat de overheid de consument stimuleert om een elektrische auto aan te schaffen. Dus ja, er zijn subsidies en belastingvoordelen. Dat kost de overheid geld. Tegelijk levert het op de lange termijn ook een schonere lucht en gezondere mensen op. Tegelijk gaat er ook heel veel overheidsgeld (zo’n 2,5 miljard euro per jaar) naar olie, kolen en gas. Dat is twee keer meer dan naar schone energie.

Maar goed, eerlijke is eerlijk. Ook de stimulering van de elektrische auto kost gewoon geld.
Welke maatregelen zijn er zoal:

    • We hoeven geen BPM te betalen voor volledig elektrische auto’s
    • De motorrijtuigenbelasting is voordeliger
    • De bijtelling van elektrische leaseauto’s is lager
    • Er komt een aanschafsubsidie voor volledig elektrische auto’s. Lees hier ons blog over de regeling
Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0