De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegd

Delen is lief

De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegd

De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegdDenk jij na over elektrisch rijden? Dan ga je vast zoeken op het internet. En dan loop je tegen veel nieuwe termen aan. Wij leggen de belangrijkste uit in onze elektrisch rijden begrippenlijst. Mis je een begrip of heb je nog een vaag, laat het ons dan weten

EV
We beginnen eenvoudig. Dit staat voor Elektrisch Voertuig. Dus de elektrische fiets, auto, bus en trein. De afkorting EV wordt echter heel vaak gebruikt zonder uitleg en ook regelmatig gebruikt in de betekenis van elektrische auto of elektrisch vervoer in het algemeen.

Actieradius
Dit is de afstand in kilometers die je kunt afleggen met een volle batterij van je elektrische auto. Die varieert nu tussen de 95 en 970 kilometer. 

WLTP
Dit is de testmethode waarmee de actieradius van iedere elektrische auto wordt berekend. Deze zogenoemde Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) vertelt je dus hoever jij kunt rijden op een volle batterij van jouw elektrische auto..

Range Anxiety
Dat is de angst om te weinig kilometers op te teller te hebben staan. Doordat een elektrische auto gemiddeld een wat lager rijbereik heeft vinden mensen het soms spannend. Door de groeiende actieradius van elektrische auto’s en de vele snellaadstations neemt deze angst overigens wel af. 

KWh
Dit is belangrijk in verband met de batterij van de elektrische auto. Grofweg; hoe meer kWh (kilowattuur) deze batterij heeft hoe verder je kunt rijden. Een batterij met 40 kWh zal minder ver komen dan een auto met een 60 kWh batterij. Toch spelen er meer factoren een rol en rijdt de ene auto verder dan de andere met dezelfde hoeveelheid kilowattuur.

BEV 
Dat staat voor Battery Electric Vehicle. In normale mensentaal. Een volledig elektrische auto.
Vind hier jouw ideale auto.

PHEV
Dit is een Plug In Hybrid Electric Vehicle. Je raadt het al. Een niet volledig elektrische auto, maar eentje met én een batterij en een brandstofmotor. Je rijdt dus een beetje elektrisch en een beetje met fossiele brandstof. Kortweg wordt deze ook wel hybride genoemd. Deze auto’s laden de batterij op met een stekker. Vind hier jouw ideale auto.

Slim Laden
Door slim te laden zorgen we ervoor dat niet alle elektrische auto’s tegelijk opladen, maar gespreid over de dag en nacht, omdat we dan meer energie uit zon en wind kunnen gebruiken en voorkomen dat het energienetwerk overbelast raakt doordat tijdens de drukke laaduren niet iedereen volle kracht oplaadt. Vaak wordt ook de Engelse term Smart Charging gebruikt. 

Snelladen

de-belangrijkste-begrippen-over-elektrisch-rijden-uitgelegd

Het woord zegt het al. Je kunt de batterij van een elektrische auto extra snel opladen. Dit doe je vaak onderweg, b.v. langs de snelweg, als je te weinig kilometers op de teller hebt staan om op de plaats van bestemming te komen. Vaak kun je in 20 tot 30 minuten je batterij tot 80% opladen met een snellader. Let op: Dit verschilt per auto en snelladen is flink duurder dan normaal laden. 

Publieke/openbare laadpaal
Dat is een laadpaal die 24/7 voor iedereen toegankelijk is. Ze staan op de openbare weg, op parkeerplaatsen of in garages. Wil je weten waar in de buurt openbare laadpunten te vinden zijn, kijk dan hier. 

Semi-publieke laadpaal
Een laadpaal die sommige delen van de dag beschikbaar is. Maar b.v. in de nacht of avond niet. Denk daarbij aan laadpalen bij een hotel of bedrijf. 

Private laadpaal
Een laadpaal die alleen voor de eigenaren beschikbaar is. Bijvoorbeeld op je eigen oprit of voor een bedrijf. Dus een laadpaal helemaal voor jezelf of voor je collega’s,

Laadpaalklever
Dat is iemand die zijn elektrische auto na het opladen onnodig lang aan de laadpaal laat staan. Zo wordt een laadpaal voor een andere elektrische rijder bezet gehouden. Laadpaalkleven leidt tot veel ergernis en op sommige plekken mag je nog maar een beperkt aantal uren op een laadplek staan. Het is immers geen parkeerplaats.

De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegd

Chademo stekker

Dat is een stekker die in snelladers langs de weg zit. Die kun je aansluiten op veel elektrische auto’s om te snelladen. Deze stekker zit dus vast aan de snelladers. Een alternatieve stekker is de CCS aansluiting. Snelladers hebben beide stekkers.   

 

 

De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegd

CCS stekker

Dat is een stekker die in snelladers langs de weg zit. Die kun je aansluiten op veel elektrische auto’s om te snelladen. Deze stekker zit dus vast aan de snelladers. Een alternatieve stekker is de Chademo aansluiting. Snelladers hebben beide stekkers.

 

 

AC laden
Dit is het gewone laden. Dat kun je dus thuis doen, bij een publieke laadpaal, in een parkeergarage of op je werk. Dit doe je dus als je een tijd stilstaat thuis of op je werk. AC laden gaat langzamer dan DC laden, maar is wel een stuk goedkoper.

DC laden
Dit is snelladen. Dat doe je dus vooral onderweg als je de batterij van jouw auto snel moet bijladen. DC laden gaat dus sneller, maar is wel een flink stuk duurder.

De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegd

Mennekes stekker (Ook wel type 2 stekker)
Een stekker waarmee je een elektrische auto oplaadt. In Nederland en in Europa is dit inmiddels de standaard stekker voor elektrische auto’s. Dus deze zul je zeker tegenkomen. De meeste auto’s laden hiermee op. Belangrijk om te weten als je een eigen laadpaal wilt kopen..

 

 

De belangrijkste begrippen over elektrisch rijden uitgelegdYazaki stekker ( Ook wel type 1 stekker)
Deze komt al veel minder voor, maar wordt vooral gebruikt door automerken uit Japan en de VS. Belangrijk om te weten als je een eigen laadpaal wilt kopen.. 

 

 

1 Fase Laden
Simpel gezegd laadt je dan op via 1 stroomkabel die in jouw laadkabel zit. Met 1 fase laden kun je maximaal 3,7 kW per uur laden. Dan ben je een flinke nacht aan het opladen voor je auto vol is. Dit kan dus belangrijk zijn bij de aankoop van jouw auto en/of laadpaal.

3 Fasen Laden
Simpel gezegd laadt je dan op via 3 stroomkabels die in jouw laadkabel zitten. Dit gaat 3 x zo snel als 1 fase laden. Je auto, kabel en laadpunt moeten hier wel geschikt voor zijn. Dan kun je maximaal 11 kW per uur laden en is de gemiddelde auto met 5 a 6 uur vol. Dit kan dus belangrijk zijn bij de aankoop van jouw auto en/of laadpaal. 

MIA regeling
Interessant voor bedrijven en zelfstandig ondernemers. Het is een flinke belastingaftrek bij de aanschaf van een elektrische auto.

Elektrisch Ryden
Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0