Grote prijsverschillen bij opladen elektrische auto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen
Het is vaak erg onduidelijk wat het opladen van je elektrische auto in het buitenland kost. Meestal zijn verschillende pasjes nodig en zelfs per laadpaal kun je voor (dure) verrassingen komen te staan tijdens je vakantie. Dit blijkt uit een inventarisatie van EV specialist Watture en EV-consumentenplatform elektrischryden.nl
Nederland en België goedkoop, oppassen in Frankrijk, Italië en Spanje
Elektrisch laden in Nederland en België is relatief goedkoop, in Duitsland en Oostenrijk liggen de prijzen net iets hoger, maar de verschillen zijn niet al te groot en snelladen is er soms niet veel duurder. Het wordt opletten in Frankrijk, Spanje en Italië waar grote verschillen zijn. Zo kan een laadbeurt bij één en dezelfde paal zomaar tientallen euro’s duurder of goedkoper zijn, afhankelijk van je auto en je laadpas. De situatie zoals we die vroeger met bellen in het buitenland kenden bestaat nu eigenlijk voor elektrisch laden.
Overzicht laadprijzen per vakantieland
Nederland
Snelladen: tussen de € 0,59 en 0,79 / kWh
Publieke laadpaal: tussen de € 0,20 en 0,37 / kWh
België
Snelladen: tussen de € 0,60 en 0,79 / kWh
Publieke laadpaal; tussen de € 0,22 en 0,39 / kWh
Oostenrijk
Snelladen: tussen de € 0,45 en 0,79 / kWh
Publieke laadpaal: tussen de € 0,35 en 0,45 / kWh
Duitsland
Snelladen: tussen de € 0,55 en 0,79 / kWh
Publieke laadpaal: tussen de € 0,35 – 0,45 / kWh
Italië
Snelladen: tussen de €0,36 en 0,79 / kWh
Publieke laadpaal: tussen de € 0,29 en 0,55 /kWh
Frankrijk:
Snelladen: tussen de € 0,45 – en 0,95 / kWh
Let op: je betaalt in Frankrijk vaak per minuut. Laadt je auto niet op de maximumsnelheid (bijvoorbeeld door de zomerhitte), dan kan het snel duur worden
Publieke laadpaal: tussen de € 0,10 en € 0,35 / kWh
Ook hier geldt: vaak per minuut, dus houd de tijd in de gaten!
Spanje
Tussen de €0,20 en 0,83 / kWh.
Er zijn grote verschillen in Spanje. Een deel van de markt is vrij, een deel gereguleerd. Ook hebben automerken prijsafspraken op sommige locaties. De verschillen per laadbeurt kunnen dus oplopen tot tientallen euro’s per volle batterij. Er zijn verschillen van 50 cent per kWh op één en dezelfde laadpaal.
(als je niet zo goed weet waar kWh voor staat, dan hebben we het hier nog eens netjes uitgelegd)
Transparante kosten elektrisch laden in EU nodig voor draagvlak elektrisch rijden
“Ik ga op reis en neem mee…. een vaccinatiecertificaat, mondkapjes, een taalgids, telefoonlader, een doos met laadpasjes, een stopwatch en een rekenmachine.” Veel Nederlanders gaan met de auto op vakantie. Vaak zijn kosten helder; tolwegen en twee of drie keer tanken – misschien zelfs wel met een route door Luxemburg om geld te besparen op een volle tank. Maar wat kost elektrisch laden op vakantie eigenlijk? Dit uitzoeken blijkt een lastige en tijdrovende klus.
Wat je betaalt voor elektrisch laden te vaak een verrassing
Het is nu nog lastig om bij je vakantievoorbereiding te achterhalen wat en hoe je precies betaalt. Op veel plekken is het anders en prijzen verschillen niet alleen per land en per regio, maar ook per laadpaal en laadpas. Om draagvlak voor elektrisch rijden te vergroten is meer duidelijke regelgeving nodig. Maak prijzen transparant en eenduidig voor alle klanten. Zorg dat makkelijk duidelijk is wat je moet betalen en hoe dat kan: meteen met bankpas, via een app of met welke laadpas.. Om mensen met een elektrische auto de grens over te laten rijden is dit van belang.
Deze zomer presenteert de Europese Commissie naar verwachting nieuwe en ambitieuze plannen voor de verdere uitrol van laadpalen in Europa. De aandachtspunten zijn goede dekking langs de hoofdroutes in Europa, duidelijke prijsinformatie en gemakkelijk betalen bij de laadpaal. Dat is goed nieuws voor vakantievierders in de komende jaren. De maatregelen zijn nodig om te voorkomen dat je straks met 10 laadpassen, drie kabels en een onbekend reisbudget op vakantie gaat met je elektrische auto.
Wat weten we al wel?
Een vuistregel blijft: thuis laden blijft vaak het voordeligst – ook bij je vakantiehuisje, hotel of camping. Neem daarvoor wel je ‘thuisstekker’ mee. Betalen regel je dan onderling, je betaalt het tarief dat je thuis voor je energie betaalt. En het is toch een stuk minder gedoe dan een waaier aan laadpassen.
Gelukkig maakt heel Europa inmiddels gebruik van één en dezelfde stekker, dat gaat dus geen probleem opleveren. Behalve misschien inFrankrijk tref je nog een paar laadpalen aan die kranig weerstand bieden en vasthouden aan een andere stekker.
De Europese Unie gaat het de komende jaren wel een stuk makkelijker maken: transparantie over prijzen, makkelijke betaalmethoden met bijvoorbeeld je bankpas en vooral ook veel meer laadmogelijkheden langs de belangrijke (vakantie)routes. Hieronder een schets van de situatie in enkele populaire vakantielanden.
Duitsland: Hyper, Hyper!
Het aantal publieke laadpunten in Duitsland groeit snel – gelukkig maar, want ook steeds meer Duitsers rijden elektrisch. Het aantal CCS-snelladers is sinds vorige zomer bijna verdubbeld naar zo’n 5500. Op de borden langs de snelweg staan vaak ook laadpalen aangegeven (de nieuwste vaak nog niet, dus gebruik vooral ook nog een app om te plannen).
Één van de grootste aanbieders is energieleverancier EnBW die flink uitbreidt met het HyperNetz, o.a. langs de Autobahn. Laden kost hier € 0,55 / kWh. Andere aanbieders van snelladen op of nabij de snelwegen zijn aanbieders die ook in Nederland actief zijn, zoals Ionity (met € 0,79 / kWh een dure!), Fastned (€ 0,59 / kWh) en Allego (€ 0,69 / kWh). Gratis snelladen kan ook: bij tientallen filialen van de discount-supermarkten LIDL en Aldi Süd. Voor LIDL heb je echter een app nodig die alleen in de Duitse app stores te vinden is. Daar heb je als zuinige Hollander dan niets aan. Via goingelectric.de/stromtankstellen vind je laadpunten in de buurt van je vakantiebestemming – misschien ook wel eentje ‘kostenlos’?
Voor gewoon publiek laden zijn de grootste aanbieders E.on/innogy, EnBW. Daarnaast zijn er heel veel kleinere, lokale aanbieders. Laden kost over het algemeen zo’n € 0,35 – 0,45 / kWh, en laden kan via de apps van die aanbieders en bij bijna alle laadpalen ook door het scannen van een QR-code en vervolgens met je creditcard of Paypal via je telefoon.
Let wel op de tijdsbeperking bij veel publieke laadpalen: vaak mag je hier maximaal 4 uur parkeren. Gratis, maar je hebt wel een parkeerschijf nodig.Houd daarom de klok goed in de gaten en koppel je auto tijdig los.
Duitsers betalen thuis voor hun stroom zo’n 0,30 € / kWh, de hoogste prijs van Europa. Mocht je met de camping, het hotel of de verhuurder van je vakantiehuis afspraken maken over het laden daar, houd dan rekening met deze prijs.
Kort samengevat: je betaalt in Duitsland bij een laadpaal waarschijnlijk zo’n 35 tot 55 cent per kWh. Een middenmotor met voldoende laadopties waar je op kunt rekenen.
Oostenrijk
In de bergen merk je extra goed hoe fijn een elektrische auto rijdt én hoe zuinig je ermee kunt rijden. Bergaf betekent immers je accu bijladen! En met de stilte van je elektrische auto hoor je de koe-bellen of misschien wel gezang op de alpenweiden…
Op veel parkeerterreinen bij bergliften vind je laadpalen, soms zelfs snelladers, hoewel dat misschien niet zo handig is als je een langere wandeling wilt maken op de berg. Zelfs in kleinere plaatsen vind je publieke laadpalen. Ook snelladers zijn langs de grotere wegen en steden veel te vinden, op de doorgaande routes is ook hier Ionity (€ 0,79 / kWh) aanwezig, maar er zijn ook veel lokale energiebedrijven met snelladers. Daar betaal je soms per lading (€ 9,90) en soms per kWh (vaak zo’n € 0,45 / kWh). Veel hotels en pensions hebben ook laadmogelijkheden – voor gasten vaak gratis. Kortom, Oostenrijk is een prima bestemming met je elektrische auto en over het algemeen niet duur.
Frankrijk
Tja, la douce France. Laten we met het goede nieuws beginnen: op veel bestemmingen kun je vaak gratis laden, zoals bij supermarkten als LIDL en E.Leclerc. Die laatste heeft bij veel vestigingen gratis laadpalen, die je activeert met de gratis klantenpas. Die krijg je bij de klantenservice, waar je dan ook per vestiging moet vragen om de pas te activeren voor de laadpaal. Zie het als een uitdaging je misschien vastgeroeste taalkennis toe te passen. Zelfs in kleine dorpjes vind je soms gratis laadplekken – kijk eens op chargemap.com naar je bestemming. Check dan meteen even de benodigde stekkers: in Frankrijk kom je nog steeds laadpalen tegen die gebruik maken van een andere stekker dan de bekende ‘Type 2’. Laden op de camping of bij je vakantiehuis is vaak ook geen probleem. De stroomprijzen in Frankrijk zijn één van de laagste van Europa – tijdens de daluren. Je verhuurder zal hier vast mee willen helpen.
Dan het slechte nieuws:
Het Corri-Door netwerk is nu gesplitst in IZIVIA en Vinci Autoroutes, deze palen domineren langs de autoroutes. Bij de eerste betaal je € 1 per 5 minuten. Laden gaat hier helaas vaak niet sneller dan met zo’n 40 kW, je betaalt omgerekend dus zo’n 0,45 € / kWh. Bij Vinci € 0,25 / minuut óf € 7,50 voor één laadsessie. Dat kan goedkoop uitpakken dus, maar daarvoor moet je wel een vrije en werkende snellader weten te vinden, en dat kan lastig zijn.
Betrouwbaarder gaat het toe met Ionity, die in Frankrijk niet per kWh, maar per minuut rekent (€ 0,79 / minuut). Daarvoor tref je dan wel meteen meerdere laadpalen per locatie – de meeste supersnel maar ook vaak een langzamere (met alle stekker-standaarden), waar het laden € 0,39 / minuut kost. Kan je auto niet op hoge snelheid (> 75 kW) laden? Dan kan dit een betere en vooral goedkoop alternatief zijn. Fastned moet in Frankrijk nog met de uitrol gaan beginnen, dat wordt iets voor de komende jaren. TotalEnergies is nu één van de snelle groeiers. Hier kost snelladen € 0,40 / minuut – dus zo’n 0,60 € / kWh) bij de langzamere snelladers van 50 kW, en € 0,65 / minuut bij de laders die max. 175 kW kunnen leveren.
Elke regio heeft vaak een eigen publiek laadnetwerk, met reguliere laadpalen en vaak ook een paar snelladers. De meeste hiervan kun je ook met andere laadpassen activeren, maar kijk hiervoor vooraf even in de app. Naast de eerder genoemde Shell Recharge-pass kom je met Freshmile in Frankrijk een heel eind. Veel van deze publieke laadpalen kennen een gunstig nachttarief: een ‘plein’ kost je dan misschien maar € 3,50 voor een hele nacht laden.
Reken in Frankrijk op zo’n € 0,10 – 0,60 per kWh voor laden, maar er zijn ook veel opties om goedkoper of zelfs gratis te laden. Of dat voldoende compensatie is voor de slechte dekking langs de snelwegen?
België & Luxemburg
In veel Vlaamse dorpen en steden vind je publieke laadpalen die met je Nederlandse laadpas werken. Direct langs of nabij de snelwegen vind je ook steeds meer snelladers, soms zelfs gratis zoals bij sommige LIDL-supermarkten. De uit Nederlande bekende aanbieders Allego en Fastned vind je ook op steeds meer plekken, naast Ionity, Luminus en TotalEnergies. In Wallonië zijn de laadopties wat dunner gezaaid.
In Luxemburg vind je veel gewone laadpalen, maar slechts weinig snelladers. Geen aanrader dus om een snelle tussenstop te maken zoals je met je benzineauto zou doen.
Italië
Laadpunten in Italië vind en activeer je via de apps van Enel X & evway. Laden kost je bij de meeste reguliere laadpalen 40 cent per kWh en bij snelladers 50 cent per kWh. Ook Ionity is actief in Italië, daar kost laden 79 cent per kWh.
Er zijn over het land verspreid aardig wat laadopties bij restaurants en hotels die gratis te gebruiken zijn als gast. De evway app toont deze al op de kaart met handige icoontjes. Misschien dat je een lange reis op die manier kunt opknippen?
Hoe wordt de prijs van opladen eigenlijk bepaald?
De exploitant van de laadpaal bepaalt in principe de prijs voor het laden aan de laadpaal – maar dat hoeft niet de prijs te zijn die jij als klant betaalt. Het is een ingewikkeld systeem. Hoe zit dat?
Een laadpaal wordt beheerd door een laadpaal-exploitant, Charge Point Operator of CPO in het jargon. De laadpalen zijn aangesloten op een beheersysteem, zodat de actuele status van de paal doorgegeven kan worden, maar ook het activeren van de laadpaal met een app en het versturen van transactiegegevens is daarmee mogelijk. Die systemen bieden vaak ook een online betaalmogelijkheid, bijvoorbeeld met een app of mobiele website die je opent met een QR-code op de paal.
Aanbieders van laadpassen en exploitanten van laadpalen zijn bijna allemaal aangesloten bij één of meerdere roamingplatformen (er zijn er 3 in Europa: E-Clearing.net,Hubject en Gireve). Zitten je laadpasaanbieder en de laadpaal-exploitant bij dezelfde club? Dan kun je laden met je laadpas (of laadapp) en betaal je achteraf via dezelfde rekening als je laadsessies in Nederland.
De prijs die je dan betaalt is afhankelijk van je laadpasaanbieder. De meeste Nederlandse laadpasaanbieders hanteren wisselende prijzen, zeker bij buitenlandse snelladers. Dat kon tot vorig jaar nog een verrassing achteraf zijn, maar sinds de ACM toezicht houdt op prijstransparantie hebben veel aanbieders werk gemaakt van het tonen van de prijzen vooraf. Nu kun je bij veel buitenlandse palen al vooraf zien wat het laden kost, maar dat is ook vaak een (veel) hogere prijs dan wanneer je direct de aanbieder betaalt (zie onder).
Sommige autofabrikanten, zoals Kia en Polestar, hebben een overeenkomst met Plugsurfing. Dan zit je in heel Europa goed én betaal je, als je een speciaal voordeelabonnement via je automerk neemt, een vaste prijs per kWh. Dat is wel zo makkelijk en vaak ook voordelig.
Laden zonder pasje
Naast het laden met een laadpas of app van een laadpasaanbieder bieden veel laadpaalexploitanten in Europa ook de mogelijkheid voor ‘ad-hoc’ laden. Dat betekent dat je ter plekke, zonder laadpas, kunt betalen om de laadpaal te gebruiken. Bij nieuwe snelladers zie je hiervoor steeds vaker ook een pin-terminal: met je contactloze betaalpas kun je dan meteen de lader activeren en betalen. In de meeste gevallen zul je voor ad-hoc betalen een paar stappen moeten doorlopen met je mobiele telefoon: scan een QR-code op de paal en kom op een mobiele website of wordt doorverwezen naar de app van deze aanbieder. Als je pech hebt, zul je eerst een account moeten aanmaken. Daarna betaal je vaak met creditcard of soms Paypal.
In veel gevallen is deze directe betaling aan de aanbieder goedkoper, maar niet altijd. Ook is het lastig om al vooraf te achterhalen hoeveel het laden kost. Hier kan dus nog veel verbeteren, overigens ook in Nederland. Zo kan je voor dezelfde publieke laadpaal in Groningen afhankelijk van je laadpas € 0,17 of 0,40 / kWh betalen! Weet jij wat je betaalt bij een laadpaal op je vakantiebestemming in eigen land? Voor een buitenlandse toerist in Nederland is een antwoord op die vraag waarschijnlijk nog veel moeilijker te vinden.
Buitenkansjes voor gratis laden tijdens je vakantie
Elektrisch rijden blijft ook op vakantie een genot. Geniet van je laadstops en maak je niet druk om die ene dure lader onderweg – de kans is groot dat je dat met gratis laden meer dan goed maakt.
Supermarkten bieden soms gratis laden voor hun klanten aan. Doe je boodschappen en laad ondertussen gratis bij. Ook in kleine dorpjes tref je soms gratis laadpalen – misschien kan het je verleiden een uitstapje in de buurt te maken?
Als je jouw auto gewoon in het stopcontact van je vakantiehuisje of op de camping plugt kan dit natuurlijk ook gratis zijn.