Wij schreven er al eerder over en eigenlijk weet iedereen die ervaring heeft met elektrisch rijden dit wel. Het aanvragen van een publieke laadpaal duurt echt veel te lang. Onderzoek van Energiebedrijf Vattenfall laat zien dat het vanaf het moment van aanvragen gemiddeld 18 weken (4,5 maand) duurt voordat een laadpaal in jouw buurt werkend in de grond staat. Iedereen die elektrisch wil gaan rijden en die geen eigen oprit heeft moet dus zo snel als het kan een laadpaal aanvragen bij de gemeente.
Wacht echt geen dag te lang met je aanvraag voor een publieke laadpaal; dat is een laadpunt bij jou in de wijk, waar elke automobilist gebruik van kan maken. Een soort openbare voorziening dus, die niets kost behalve voor het gebruik van stroom. En je hebt zo’n punt natuurlijk nodig als je geen parkeerruimte en/of een laadpunt op eigen terrein kunt aanleggen. Helaas is het nog één van de belangrijkste zaken die je moet regelen als je elektrisch gaat rijden.
Per gemeente grote verschillen
Waar je woont is eg belangrijk, want er zijn grote verschillen per gemeente, zo blijkt uit het onderzoek van Vattenfall. De gemiddelde wachttijd is dus 18 weken, maar in vijf gemeenten kan dit oplopen tot 9 maanden, een volwaardige zwangerschap. Het gaat om Bergen (Noord-Holland), Uitgeest, Castricum, Heiloo en Gooise Meren. Maar er zijn ook positieve uitzonderingen. In de gemeenten Den Helder, Wageningen en Loon op Zand wacht je maar drie maanden.
Ontdek hier hoe het in jouw gemeente zit:
Bron: Vattenfall.nl
Waarom duurt het allemaal zo lang
Drie maanden is dus snel. Wij kunnen ons voorstellen dat je dit best nog lang vindt. En dat is het natuurlijk ook. Hoe ziet zo’n procedure er dan uit? In het kort:
– Aanvraag laadpaal.
– De aanvraag moet bekeken worden door de gemeente
– Er wordt gezocht naar een goed bereikbare plek door o.a. gemeente en netbeheerder
– Besluit moet genomen en gepubliceerd worden
– Bezwaren van de omgeving
– Plaatsing laadpaal
En dit duurt alles bij elkaar lang. Veel gemeenten moet steeds iedere aanvraag keuren en bekijken en op zoek naar een goede plek, omdat er geen plan van aanpak is. Kortom, dat duurt lang. Ook zijn er vaak veel bezwaren van de buurt, die een parkeerplek kwijt dreigt te raken en die nog onbekend zijn met elektrische auto’s. Die bezwaren en antwoorden kosten ook veel tijd. Dan nog het plaatsen. De netbeheerders en aannemers die de paal in de grond moeten zetten hebben het ook druk. Kans genoeg op vertraging dus. Nu zal dit in de toekomst wel makkelijker gaan en je ziet ook dat steeds meer gemeenten vaste procedures ontwikkelen. Dus kortere doorlooptijden zullen er wel komen, maar voor nu is het advies; begin op tijd!