Elektrische vrachtwagens rijden straks ook in Nederlandse steden!

Delen is lief

De supermarkten, kledingwinkels, de boekhandel en meubelzaken in onze steden en dorpen liggen vol producten voor ons, voor de consument. Een stoel, een broek, ontbijtkoek of een boek. Iedere dag worden die winkels bevoorraad door behoorlijke grote vrachtwagens. Zie jij wel eens een elektrische vrachtwagen rijden? Die kans is nu nog niet zo heel groot, maar Elektrische vrachtwagens rijden straks ook in Nederlandse steden! De vervoerders willen dat de komende jaren veranderen en maken een plan van aanpak. Dit bleek tijdens het Webinar Stekkers & Kabels georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland (TLN), ondernemersorganisatie Evofenedex en kennis en innovatiecentrum ElaadNL. 

Duizenden vrachtwagens in onze winkelcentra

Iedere dag rijden zo’n 30-duizend vrachtwagens in de stadslogistiek van winkel naar winkel. Het aantal elektrische vrachtwagens in Nederland ligt rond de 200. Dat is zo’n 0,6% van het totaal. Maar de sector wil de komende jaren naar 100%. Daarover werd tijdens het webinar uitgebreid gesprek gevoerd. 

Kijk hier naar het Webinar Stekkers & Kabels

Klimaatafspraken en schone binnensteden

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2025 in 30 á 40 steden Zero Emissie Zones komen. Daar mag je dan niet meer rijden met een vervuilende diesel truck bijvoorbeeld. Wel is er een overgangstermijn tot 2030. Het aantal elektrische vrachtwagens stijgt naar verwachting zeer snel. 

Feiten & cijfers
–          30-duizend vrachtwagens in Nederlandse stadslogistiek
–          200 elektrische vrachtwagens in voorjaar 2021
–          In 2030 rijden er naar verwachting 16.000 elektrische trucks
–          In 2035 rijden er naar verwachting 25.000 elektrische trucks

Iedereen ziet de voordelen van 100% elektrische vrachtwagens in onze binnensteden; minder vervuiling, gezondere lucht, minder lawaai. Maar er zijn ook nog wel hobbels te nemen, zo bleek tijdens het webinar. 

  • Er moeten meer elektrische trucks geproduceerd worden
  • Het vraagt een flinke startinvesteringen van bedrijven
  • Er moet voldoende laadinfrastructuur aangelegd worden
  • Netwerken moeten verzwaard worden om de vraag naar stroom aan te kunnen. 

Toch zijn er al goede voorbeelden, zoals het bedrijf Breytner dat volledig elektrisch vervoer verzorgt en ook Bidfood, dat al 4 elektrische trucks heeft aangeschaft. Kortom; er zal nog een boel stroom door de kabels stromen, maar uiteindelijk worden onze supermarkten en kledingwinkels elektrisch bevoorraad. Wil je meer weten, kijken dan hier, hier of hier. 

Lees ook ons bericht over de interesse van Nederlanders in elektrische auto’s.

Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0