Een nieuwe zogenoemde ‘Sociale Module’ moet voorkomen dat ons energienetwerk overbelast raakt als te veel elektrische auto’s tegelijk opladen. Als er problemen met de stroomvoorziening dreigen geeft het elektriciteitshuisje in een wijk een signaal af dat laadpalen in die buurt langzamer moeten laden. Zo wordt een stroomstoring voorkomen. De module is ontwikkeld door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL in Arnhem. Matthijs Nieuwenhuis, medeoprichter van elektrischryden.nl presenteerde de lancering en schreef dit blog
De sociale module is eigenlijk een soort ‘noodknop’. Een systeem waarmee de netbeheerder voorkomt dat de stroom in een hele wijk uitvalt en niemand meer kan koken, verwarmen of TV kijken. Maar moeten we dat eigenlijk wel willen? Want je auto laden is en wordt het nieuwe normaal toch? Tegelijk is het realiteit dat de ontwikkeling van elektrisch vervoer sneller gaat dan we misschien aan kunnen en dan zou dit een mooi hulpmiddel kunnen zijn. Directeur Henk Visser van Enpuls (onderdeel Enexis Groep) verwacht bovendien dat zo’n ingreep hooguit een paar keer per jaar voor zal komen. Dat valt wel mee. Dus ik denk dat deze innovatie een goede uitkomst is, die ons de komende jaren veel plezier kan opleveren.
Meer auto’s kunnen elektrisch laden
Door de module kunnen we namelijk meer laadpalen in de wijk neerzetten en kunnen meer auto’s tegelijk aan de laadpaal staan. We hoeven namelijk niet meer bang te zijn dat de stoppen eruit klappen op het moment dat het heel druk is. Dit wordt namelijk met deze nieuwe techniek automatisch voorkomen. Het kan dus een versnelling betekenen van elektrisch rijden in Nederland. Zet die laadpalen maar neer!
Elektrische rijders blij, buren blij?
Als deze innovatie op de goede manier gebruikt wordt kan het helpen om het draagvlak voor elektrisch rijden te vergroten. Stel je eens voor dat de hele buurt zonder TV en wifi zit, omdat jij je elektrische auto aangekoppeld hebt. Dat worden geen vrolijke gesprekken tijdens de buurtbarbecue. De sociale module voorkomt dit. De buurvrouw blij, jij blij.
Robert van Gent van de Vereniging Elektrische Rijders vindt wel dat er helder en open gecommuniceerd moet worden over deze ‘noodknop’. Dat ben ik zeer met hem eens. Want volgens mij kun je goed uitleggen waarom en wanneer je deze optie gebruikt. Waarschijnlijk zal ik als elektrische rijder niet eens merken dat mijn auto een korte periode minder snel of niet laadt, omdat ik toch uren aan de paal sta. Terwijl als de zekeringen van het elektriciteitshuisje vervangen moeten worden, een monteur zeker een uur bezig is.
Wel wil ik op de hoogte zijn als dit vangnet gebruikt wordt. Stel je voor dat dit vaak voorkomt in een bepaalde wijk dan zou de netbeheerder de problemen in het energienetwerk moeten aanpakken. De door ElaadNL ontwikkelde sociale module is kortom een heel interessante innovatie, waar de komende maanden veel over gesproken zal worden. De regels moeten worden aangepast om het in te kunnen voeren en het systeem zal eerst in de praktijk getest moeten worden. Ik zeg; Doen!