Toyota: “Nog te vroeg voor volledige focus op EV’s”

Delen is lief

Het wordt voornamelijk Toyota verweten dat het zich te terughoudend opstelt als het gaat om volledig elektrisch aangedreven modellen. Het merk, dat hybridetechniek op de kaart heeft gezet, is immers het grootste ter wereld. De Japanners zijn echter van mening dat er niet een toekomst voor alleen elektrische auto’s is weggelegd.

Toyota kijkt vooruit en verwacht dat in de komende 30 jaar een groot aantal aandrijfmogelijkheden bestaat. Die gaan verder dan alleen volledig elektrische voertuigen, zo stelt een hooggeplaatste functionaris tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. “Het is te vroeg om ons op één optie te concentreren”, zei directeur Shigeki Terashi. Hij beantwoordde een vraag van een investeerder die zich hardop afvroeg waarom landgenoot Honda zich wel richt op elektrotechniek. Honda heeft aangegeven in 2040 alleen nog elektrisch aangedreven modellen aan te bieden. In Europa is reeds de weg van elektrificatie ingezet en komt de focus spoedig op puur elektrisch te liggen.

Toyota BZ4X is meer dan een elektrische Toyota

Helft EV-kopers wil een elektrische auto die nog niet bestaat

Verbrandingsmotor blijft

Terashi geeft aan dat in de komende dertig jaar naar verschillende opties wordt gekeken, zoals hybride en brandstofcelvoertuigen. Hij is van mening dat puur elektrisch slechts een deel van de verkoop zal bepalen. Het restant wordt ingevuld door geëlektrificeerde aandrijflijnen. Toyota houdt vast aan die voorspelling. Anders dus dan andere autobouwers die reeds hebben aangekondigd de elektrische route in te slaan, zoals de merken Fiat, Honda, Volvo en Cupra.

Basis voor toekomst

“Sommige mensen houden van batterij-elektrische voertuigen, maar anderen zien de huidige technologieën niet als handig”, zei Toyota’s Chief Technology Officer Masahiko Maeda. “Uiteindelijk gaat het erom wat klanten kiezen.” Dat vormt overigens niet de enige basis voor Toyota’s standpunt. De fabrikant kijkt nauwkeurig naar de voor- en nadelen van de elektrotechniek. Het stelt dat de materialen die nodig zijn om EV’s en batterijen te maken een groter aandeel in de totale uitstoot vertegenwoordigen dan dat er uiteindelijk uit de uitlaten komt. Binnen de ontwikkeling van de huidige lijn elektrische modellen kiest Toyota nadrukkelijk voor ‘beyond zero’. Het neemt binnen de ontwikkeling van de elektrische modellen de CO2-uitstoot van het ontwikkelings- en productieproces, alsmede de verwerking van afgedankte batterijen. Terashi: “We kijken naar de complete levenscyclus van de auto.”

RAV4 EV met Tesla

Toyota werkt al jaren aan de ontwikkeling van elektrische modellen. In het verleden bracht het Japanse merk verschillende prototypes uit, maar doordat de vraag naar EV’s beperkt was, verdwenen de modellen in de kelder van het ontwikkelingscenter. In samenwerking met Tesla verscheen een voor de Amerikaanse markt bestemde RAV4 met elektrische aandrijflijn. Toyota zelf stond niet achter het product, maar zag zich genoodzaakt de elektrische RAV4 te brengen vanwege de publieke opinie. Echter, de Japanners namen de auto snel uit het gamma omdat een dergelijk schijnheilige model niet bij de filosofie van het concern past.

EV-offensief

Inmiddels werkt Toyota aan een productoffensief van elektrische modellen onder de noemer Beyond Zero en heeft het samenwerkingsverbanden met andere Japanse merken voor de ontwikkeling van een specifieke architectuur voor elektrovoertuigen.

Toyota: “Nog te vroeg voor volledige focus op EV’s”

Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0