Met deze RS Q e-tron wil Audi elektrische revolutie starten in Dakar-rally

Delen is lief

Audi RS Q e-tron

Audi heeft bijna een jaar na het tonen van haar concept van de elektrische Dakar-auto nu het doek getrokken van de RS Q e-tron, zoals deze zal heten. Met deze RS Q e-tron wil Audi een elektrische revolutie in de zandduinen inluiden.

Audi staat in 2022 weer eens aan de start van een Dakar-rally. Het markeert de terugkeer van het Duitse merk in de rally-wereld, waarin het zo veel successen kende met de iconische Quattro. De deelname aan de Dakar-rally komt in de plaats van het fabrieksprogramma van Audi in de Formule E, waarin het merk na 2021 niet meer met een eigen fabrieksteam actief zal zijn.

Audi RS Q e-tron

Vorig jaar warmde Audi ons al op voor de elektro rallymonster, nu heeft het eindelijk het doek getrokken van dat model. De Audi RS Q e-tron, zoals de racemachine heet, is naar eigen zeggen ‘een van de technologisch meest geavanceerde voertuigen die Audi Sport ooit voor de autosport heeft ontwikkeld’. Met deze elektrische auto wil Audi de toekomst van de Dakar veranderen, vertelt Julius Seebach, directeur van Audi Sport. “We hebben een erg complexe basis gekozen. Ik ben blij met wat het team in minder dan twaalf maanden heeft neergezet. Ik vind het een geweldig ogende auto en ik ben er zeker van dat jullie dat ook zullen vinden”, aldus Seebach.

Audi RS Q e-tron
Road to Dakar – Test Audi Sport

Aandrijving

Audi heeft gewerkt aan een elektrische aandrijflijn met een krachtige hoogvoltageaccu, die indien nodig tijdens het rijden door een energie-omvormer in de vorm van een TFSI-motor kan worden opgeladen. Die TFSI-motor komt niet zomaar uit een reguliere Audi, maar uit een DTM-bolide. Verder gebruikt Audi nog meer onderdelen uit een andere sport, namelijk de Formule E. De MGU-units aan de voor- en achterzijde van de RS Q e-tron is afkomstig van de e-tron FE07 Formule E-bolide. Volgens het bedrijf hoefden ze slechts kleine aanpassingen aan te brengen aan die MGU.

Een derde MGU is onderdeel van de energie-omvormer en laadt de batterij tijdens het rijden op. Ook wordt de energie opgeslagen tijdens het remmen. Het batterijpakket in de Audi weegt 370 kilogram en heeft een capaciteit van ‘om en nabij’ 50 kWh. Deze moet een bereik van maximaal 800 kilometer mogelijk maken. Het is de bedoeling dat de opgedane kennis in de Dakar dan uiteindelijk ook gebruikt wordt voor de ontwikkeling van toekomstige serieproductiemodellen.

Het maximale systeemvermogen van de RS Q e-tron ligt op 500 kW/680 pk, al is het nog maar de vraag hoeveel Audi daarvan mag gebruiken. De organisatoren moeten dat namelijk nog vaststellen.

Kinderschoenen

Audi is al begonnen met het testen van de RS Q e-tron. Dat is dus volgens eigen zeggen binnen recordtijd gegaan, want het concept stond vorig jaar nog in de kinderschoenen. Voor de test heeft het eerst het noorden van Duitsland aangedaan en binnenkort zal het naar Spanje trekken voor nog meer tests.

Sensationele rijders line-up Audi

Waar we dus in het ongewisse bleven omtrent de auto zelf, kondigde Audi eerder dit jaar al de rijders line-up aan. Op dat gebied heeft Audi flink uitgepakt. Audi zal in 2022 met drie auto’s deelnemen strijden om de winst in het algemeen klassement. Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz vormen de drie duo’s. Voor de doorgewinterde racefan zijn Ekström, Peterhansel en Sainz zeer bekende namen. En niet onterecht.

Peterhansel (55) staat bekend als ‘Mr. Dakar’: hij won het evenement zes keer op de motorfiets en achtmaal bij de auto’s. “De Dakar is één van de laatste grote avonturen in de wereld en een extreme test voor een auto met elektrische aandrijving”, aldus de Fransman.

Van links naar rechts: Mattias Ekström, Emil Bergkvist, Lucas Cruz, Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger.

Een evengrote naam misschien wel is de 59-jarige Sainz, die geldt als een grootheid in de autosport. In 1990 en 1992 werd de Spanjaard wereldkampioen rally en tot dusver won hij de Dakar-rally drie keer: in 2010, 2018 en 2020, waarbij de laatstgenoemde editie de eerste Dakar-rally in Saoedi-Arabië was. “Met 59 jaar ben ik nog steeds enorm gedreven, anders had ik deze uitdaging niet aangenomen”, vertelt Sainz. “Audi heeft met de quattro het WK Rally voorgoed veranderd. Nu proberen we iets soortgelijks bij de Dakar-rally”, aldus de vader van Sainz jr., die nu in de Formule 1 voor Ferrari rijdt.

Ten slotte is Ekström een bekende van Audi. De Zweed rijdt bijna zijn hele carrière al met Audi, onder andere in de DTM, waarin hij in 2004 en 2007 kampioen werd. In 2016 werd hij Wereldkampioen Rallycross, dus hij is zeker niet onbekend met onverhard terrein. “Dakar wordt beslist één van de spannendste avonturen van mijn leven”, aldus Ekström.

Dakar in 2022

De Dakar-karavaan vertrok in 2020 voor het eerst naar Saoedi-Arabië na lange tijd in Zuid-Amerika te hebben gereden. De 44ste editie van de Dakar begint op nieuwjaarsdag 2022 met een proloog en zal door nog meer zandduinen rijden, maakte de ASO, de organisatie, bekend. Van 2 januari tot en met 14 januari zullen de coureurs in de auto’s, trucks en op de motor van startpunt Ha’il naar Jeddah over onverharde grond scheuren in een van de zwaarste rally’s ter wereld.

Met deze RS Q e-tron wil Audi elektrische revolutie starten in Dakar-rally

Login / Registreren is tijdelijk uitgeschakeld
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0